איך בוחרים מרצה טוב למפגש חוג בית

איך בוחרים מרצה טוב למפגש חוג בית

חוגי בית נפוצים מאוד בכל הארץ, כאשר 10-20 זוגות מתארגנים למפגש חברתי תרבותי חודשי בערב שבת או מוצ"ש. בכל מפגש כזה דואגים מראש לתכנים שיעניינו או ישעשעו את החבורה. מכיוון שמדובר בדרך כלל על קהל אינטליגנטי, גם התכנים והפעילויות חייבים להיות מוגשים ברמה תרבותית ובצורה אינטליגנטית.
אני, ד"ר איתי פלאות, מרצה בחוגי בית באופן קבוע כבר למעלה מעשר שנים הן באזור חיפה והקריות והן באזור המרכז. פעמים רבות מספרים לי חברי חוגים על "נפילות" שהיו להם עם מרצים ומפעילים. כאשר חברים מתארגנים ומתכנסים, דואגים לכיבוד ואף משלמים כל אחד סכום לא קטן עבור הפעילות, מרצה משעמם, פעילות ילדותית, הומור נמוך וכדומה גורמים לאכזבה רבה. אלה המופקדים על הזמנת הפעילות (ועדה נבחרת או הזוג התורן שמארח) חוששים מאוד מנפילה כזאת כי הזעם יהיה לרוב מופנה אליהם.
אז איך בוחרים מרצה או מפעיל מוכשר שיגרום לחברים להנאה אינטלקטואלית ותרבותית לה הם מצפים?

את המרצים והמפעילים אפשר לחלק לשתי קבוצות:

קבוצה אחת מורכבת ממרצים ומפעילים מקצועיים שפרנסתם מבוססת על מתן הרצאות, לא רק לחוגי בית, אלא גם לגופים אחרים בימי חול. בקבוצה זו תמצאו את מיטב המרצים. הסיבה לכך פשוטה: מרצה גרוע לא יוכל להתפרנס ממתן הרצאות לחוגי בית כי המוניטין שלו יפגע מהר מאוד. מרצים אלה דורשים לרוב מחירים גבוהים יחסית.
קבוצה שניה מורכבת מאנשים שמתפרנסים ממגוון מקצועות כשכירים או כעצמאים, ומנסים ל"חלטר" ולהרוויח עוד כמה שקלים מהרצאות בסוף שבוע. בדרך כלל מרצים מקבוצה זו יסתפקו בתשלום צנוע ופעמים רבות חלק גדול משכרם הוא ההנאה מדיבור לפני קהל.

בשתי הקבוצות יש סיכוי למצוא מרצים מעולים, אבל הסיכוי למצוא מרצה גרוע גבוהה הרבה יותר במרצים מקרב הקבוצה השנייה.
אז איך בוחרים מרצה? קודם כל, בררו בקרב חבריכם המשתתפים בחוג בית אחר וקבלו מהם פרטים של מרצים טובים שהקבוצה נהנתה מהם. דברו גם עם חברים שמשתתפים בפעילויות של קתדרות עממיות או ארגוני גמלאים אחרים. אלה יוכלו להמליץ לכם על מרצים טובים. שיווק מפה לאוזן הוא השולט בתחום וחבר לא ימליץ לכם על מרצה גרוע.
אפשר גם למצוא מרצה באפיקי שיווק אחרים, חיפוש באינטרנט, דפי זהב וכדומה. במקרה כזה מומלץ מאוד לברר אם המרצה מתפרנס ממתן הרצאות, או בכלל מתחום העמידה מול קהל (בכלל זה יכולים להיות גם מורי דרך וכדומה). דברו אתו וחושו אם בשיחה המרצה רהוט, ענייני, מעניין, בעל חוש הומור וכדומה, את כל אלה ניתן לחוש בשיחת טלפון לא ארוכה במיוחד.

אז שיהיה בהצלחה בבחירת המרצה, ואם הזמנתם מישהו מוצלח, שתפו את כל החברים שאתם מכירים המבלים בחוגים אחרים.